Co zrobić z olejem rzepakowym?

Jak wiecie, od dłuższego czasu testuję olej rzepakowy, który otrzymałam dzięki uprzejmości portalu Uroda i Zdrowie. Zaraz, gdy tylko rozpakowałam paczkę, zaczęłam szperać w internecie, w poszukiwaniu różnorodnych zastosowań tego oleju - ale nie tylko kulinarnych, gdyż przede wszystkim interesował mnie aspekt urodowy. W trakcie tych poszukiwań natrafiłam na stronę akcji Pokochaj olej rzepakowy. Jak się okazuje, ten niepozorny kuchenny dodatek otwiera przed nami ogrom korzyści...


Czy wiedzieliście, że olej rzepakowy jest jednym z najzdrowszych tłuszczów roślinnych? Posiada udowodnione działanie, które obniża ilość szkodliwego cholesterolu we krwi, oraz - dzięki obecności tłuszczów wielonienasyconych - wspomaga pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację. Oprócz tych wszystkich zalet, olej rzepakowy zmniejsza ryzyko chorób serca i opóźnia starzenie, ponieważ zawarte w nim antyoksydanty (polifenole i witamina E) stanowią swoistą tarczę obronną przed wolnymi rodnikami.

Czujecie się zachęcone? Bo ja bardzo! Ale oprócz dodawania oleju do jedzenia, postanowiłam wykorzystać parę przepisów na domową pielęgnację urody właśnie z jego udziałem. Poniżej przedstawiam opisy zabiegów, które przetestowałam i które najbardziej przypadły mi do gustu.


Olej rzepakowy w kosmetyczce - czyli zrób to sam(a) :)

Maseczka ratunkowa dla skóry suchej
Składniki: 3 łyżki jogurtu naturalnego, 1 łyżka oleju rzepakowego, 1 łyżeczka soku z cytryny
Przygotowanie: mieszamy wszystko ze sobą, schładzamy przez chwilę w lodówce po czym nakładamy na twarz na 15 minut a później zmywamy wodą. Można stosować codziennie.

Bananowa maseczka odżywcza na twarz
Składniki: 2 łyżki oleju rzepakowego, banan, malutki kawałek mango
Przygotowanie: rozcieramy w miseczce wszystkie składniki na jednolitą papkę po czym schładzamy w lodówce (nie za długo). Nakładamy na około 15-minut na twarz i dekolt, po czym zmywamy wodą.

Truskawkowy peeling do twarzy
Składniki: 2-3 duże truskawki, 1,5 łyżki oleju rzepakowego, 1 łyżka brązowego cukru
Przygotowanie: rozgniatamy truskawy (najlepiej użyć świeżych, ja miałam niestety tylko mrożone) i zmieszać porządnie wszystkie składniki, tak by równomiernie się połączyły. Można ewentualnie zmniejszyć ilość cukru, w zależności od tego jak mocny chcemy mieć peeling (zwłaszcza, że truskawki również mają naturalne drobinki peelingujące) - mi wyszedł dość gruboziarnisty, ale ja takie lubię.

Uniwersalny peeling błyskawiczny
Składniki: olej rzepakowy, korund kosmetyczny, żel do mycia twarzy lub ciała o łagodnym składzie
Przygotowanie: mieszamy olej z korundem i żelem, dokładna ilość zależy od tego, czy zamierzamy peelingować całe ciało, czy twarz. Najlepiej zachować proporcje takie, by oleju było więcej a żelu dość mało. Używamy jak typowego peelingu - masujemy skórę delikatnie okrężnymi ruchami, uważając jednakże by nie naciskać zbyt mocno, po czym dokładnie zmywamy letnią wodą.

Balsam na rozstępy
Składniki: 5 łyżek oleju rzepakowego, 2 łyżki oleju z migdałów lub winogron, masło kakaowe 15g, 1 łyżeczka miodu
Przygotowanie: mieszamy dokładnie, można podgrzać w kąpieli wodnej naczynie w którym sporządzamy balsam by ułatwić połączenie wszystkich składników. Używamy balsamu do masażu ciała, szczególnie miejsc dotkniętych rozstępami.

Maska do włosów zniszczonych
Składniki: 1 łyżka oleju rzepakowego, 1 łyżka miodu, 1 żółtko
Przygotowanie: łączymy wszystkie składniki pilnując, by dobrze się wymieszały. Nakładamy na włosy na godzinę lub dwie przed ich umyciem. Można dodać również jogurtu naturalnego. Efekt maski to nawilżone, odżywione włosy. Można stosować przed każdym myciem.

Olejowanie włosów
Składniki: sam olej rzepakowy, ewentualnie można zmieszać z innym olejem
Stosowanie: z racji, że jestem początkująca jeśli chodzi o olejowanie włosów, stosowałam ten olej tylko na końcówki, ale jestem niezmiernie zadowolona z efektów. Wystarczy pokryć końcówki włosów niewielką ilością oleju i pozostawić tak na noc, a rano umyć włosy. Z tego, co czytałam, olej rzepakowy polecany jest szczególnie do włosów jasnych, gdyż nie wpływa w żaden sposób na ich koloryt.


Zachęcam Was do wypróbowania któregoś z tych przepisów - może się okazać, że nie tylko Wasze podniebienie, ale i Wasza skóra polubi olej rzepakowy :) Jak widzicie na powyższym zdjęciu, oprócz oleju dostałam również intrygujący prezent - plastikowy shaker o jajkowatym kształcie. Długo nie mogłam wykombinować, co z nim właściwie zrobić, aż któraś z Was podpowiedziała mi w komentarzu, że taki gadżet idealnie nadaje się do przygotowywania omletów i innych tego typu potraw z jajek! I faktycznie - wychodzą bardzo puszyste i przygotowanie ich jest dużo szybsze w taki sposób. Więc jeszcze na koniec podzielę się z Wami moim szybkim przepisem, na zdrowe jajka z patelni a'la omlet dla dietujących ;-)

Składniki: 1 całe jajko + 2 same białka, błonnik w proszku, ziarna sezamu lub inne ziarna, świeże zioła (dowolnie - może być bazylia, pietruszka, wszelaka zielenina którą lubimy), odrobina przecieru pomidorowego, świeżo zmielony pieprz, ewentualnie chilli

Przygotowanie: po prostu wbijamy to wszystko do shakera i trzepiemy nim, aż konsystencja będzie jednolita. Z braku shakera można oczywiście użyć miski i ubijaczki do jajek albo nawet zwykłego widelca. Smarujemy patelnię za pomocą wacika, niewielką ilością oleju rzepakowego i wlewamy powstałą masę, po czym smażymy pod przykryciem na bardzo małym ogniu. Wychodzi zdrowo i pożywnie. Smacznego :-)


Znacie taki olej? Używacie go w kuchni lub w pielęgnacji?

Komentarze

  1. Kto by pomyślał, że ten olej ma tyle zastosowań! Jak byłam ostatnio w jakimś sklepie i zobaczyłam go w promocji własnie pomyślałam "Co ludzie z nim robią?" A tu proszę, dopowiedziałas na moje pytanie. Chyba powinnam była go kupić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak szczerze, to myślę że jednak większość ludzi nie robi z nim tego wszystkiego ;) ale może to się zmieni, w końcu rzepakowy olej coraz częściej jest wymieniany wśród tych najbardziej zdrowych.

      Usuń
  2. Chetnie bym go wyprobowala na wlosy ale mam ciemne i mam nadzieje ze ich nie rozjasni:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zauważyłam działania rozjaśniającego, a też mam raczej ciemne włosy (choć mnie by to akurat nie zmartwiło :)

      Usuń
  3. olej rzepakowy z czystego rozsądku długo gościł w mojej kuchni,nawet przyzwyczaiłam się do jego posmaku , chyba z powrotem wrócę do niego http://mama-trojki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi jego smak zupełnie nie przeszkadza, choć wiem że niektórzy muszą się przyzwyczaić.

      Usuń
  4. O jej, no to mnie zszokowałaś, nie spodziewałam się tylu kosmetykowych przepisów :D Lubie i używam olej rzepakowy, ale jeszcze nic z niego nie tworzyłam, z chęciom wypróbuję "przepisy" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam motywację, ponieważ chciałam by moja recenzja była trochę inna niż wszystkie (tzn nie kulinarna :)

      Usuń
  5. Olej rzepakowy ma wszechstronne zastosowanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda :) Chociaż wcześniej nie zdawałam sobie z tego sprawy.

      Usuń
  6. bardzo lubię jako podstawę dresingu do sałatek :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja zawsze myślałam, że oliwa z oliwek jest najzdrowsza :)
    Bardzo ciekawy i przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo zdrowa (i smaczna), ale nie trzeba się ograniczać tylko do niej. Oprócz oliwy i rzepakowego zamierzam wprowadzić do diety też olej kokosowy (ten spożywczy), naczytałam się o jego właściwościach bardzo dużo...

      Usuń
  8. Nawet bym się nie spodziewała,że można go użyć w tak wielu przypadkach jeśli chodzi o kosmetologię a ja inwestuje w oleje z orzecha włoskiego i pestek moreli a tu taki news :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo wiele użytecznych i dobroczynnych olei, jak widać nie trzeba koniecznie sięgać daleko by znaleźć jeden z nich :)

      Usuń
  9. JAk widzę produkt ten ma wiele dobrych zastosowań ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. u mnie tez olej rzepakowy, bardzo go lubie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. olej rzepakowy stosowałam podczas diety i powiem Ci, że w sumie już zostało tak do dziś :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo fajnie jest kiedy zdrowe nawyki zostają z nami na dłużej :) Ja też chcę go wprowadzić na stałe do diety :)

      Usuń
  12. lubię go, jakby nie ta książeczka nie wiedziałabym nawet o tej akcji i o tak szerokim zastosowaniu tego oleju...

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajne przepisy - skorzystam w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniały przepis na szybki i zdrowy omlet, a porady kosmetyczne bardzo pożyteczne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przypadły Ci do gustu :))

      Usuń
  15. No no... zastosowania oleju wszechstronne... :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Muszę kupić jak ma tyle zastosowań:)

    OdpowiedzUsuń
  17. a ja się go zawsze jakoś bałam:D

    OdpowiedzUsuń
  18. A ja go zawsze miałam za "zwyklaka" no proszę ale zaskoczenie.
    No i na pewno wykorzystam go do jednego z "urodowych" celów proponowanych przez Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się wydawał zwyczajny, ale trochę poszperałam i aż się zdziwiłam :)

      Cieszę się, że któryś z moich przepisów może Ci się przydać :)

      Usuń
  19. do tej pory używałam oleju rzepakowego tylko w kuchni ;) kusi mnie ta maseczka bananowa ;) pooozdrawiam! =)

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba jak wiekszośc oleju rzepakowego uzywałam wyłącznie w kuchni, a tu proszę! Uwielbiam domowe zebiegi, które sama mogę przygotować. Koniecznie muszę wypróbować te maseczki:-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Chyba wypróbuję ten "przepis" na peeling truskawkowy-miejmy nadzieję, że truskawki się pojawią w tym sezonie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszą się pojawić! Ja bez nich nie wyobrażam sobie lata :)

      Usuń
  22. Tyle treści, a ja, jak rasowa włosomaniaczka wyłapałam tylko ten fragment o olejowaniu...:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Haha, no tak... jak na rasową włosomaniaczkę przystało :D

      Usuń
  23. Robiłam sobie takie maseczki na włosy gdy przesuszyłam je na słońcu sama Pani doktor dermatolog mi kazała.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten peeling truskawkowy wypróbuję jak tylko pojawią się truskawki :) Dotąd stosowałam na ciało peeling kawowy - witamina E w oleju fajnie działała na skórę, była bardziej jędrna i zregenerowana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię i stosuję kawowy, bardzo fajnie się sprawdza :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Dzięki Waszym komentarzom blogowanie sprawia mi wiele radości :)

Dziękuję za każdą opinię - Wasze zdanie jest dla mnie bardzo ważne.

Zawsze też odwiedzam i czytam blogi swoich komentatorów.

Popularne posty z tego bloga

Testowanie produktów za darmo w internecie - co i jak?